JuhaniNurminen kummajainen

Paljonko ovat päästöttömän auton päästöt?

  • Sellainen lehtijuttu, tai siis tollainen.
    Sellainen lehtijuttu, tai siis tollainen.

Sähköautoja mainostetaan CO2 päästöttöminä. No ei kai niistä pääse NOXejakaan ympäristöä saastuttamaan - vaan mikä on totuus? Kirjoitin asiasta vapaavuorossa otsikolla: myy minulle auto! (lehtikuva).

Niinhän se on, että päästötöntä autoa ei ole. Ei ole olemassa päästötöntä polkupyörääkään - ja epäilen vahvasti, että päästötöntä ihmistäkään ei ole olemassa, ainakaan vielä syntynyt.

Mikä sitten olisi kaikken vähäpäästöisin tapa liikkua? Lyhyillä matkoilla se lienee käveleminen, mutta se ei kaikilta onnistu, enkä nyt viittaa invalideihin. Itse asiassa polkupyörä lienee parempi ratkaisu jos sellainen on valmiiksi hankittuna, ja sitten "sähkömopo"?

Itse suosin pidemmillä matkoilla junaa, harvemmin linja-autoa. Noita kumpaakin "koska on pakko". Kolmekymmentä kilometriä kyllä vielä pyöräileekin pari kertaa päivässä, mutta ei joka päivä, ja pitää olla hyvä pyörä, tai ainakin kunnollinen.

Kaupassa käyn yleensä kävellen, vaikka siinäkin joskus tulee jopa korvinkuultavia päästöjä, ja kengät pitää aina joskus ostaa.

Ruokatavaroista osassa on päästömerkinnät. Esim. tänään tein ohrattoa ohrahelmistä joiden tuoteselosteen mukaan CO2e lukema ko. ohrahelmistä on <400. Eli alle 400g/100g tuotetta, mikä on toiseksi parasta luokkaa.

Keskeinen kysymys niin päästöttömissä autoissa kuin muissakin tuotteissa on, että paljonko ne päästöt kaikkiaan ovat alusta loppuun. Ei pelkkä CO2 päästön määrä ainakaan liikaa informaatiota anna, mutta on se hyvä alku?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän Creap kuva
Vesa Nikkanen

Ei kai kukaan ole väittänyt että polttomoottoriautot olisivat huoltovapaita?

Juhani Nurminen

Hallinto-oikeus ja korkein hallinto-oikeus ovat eräissä ratkaisuissaan päätyneet siihen tulokseen, että polttomoottoriauto kulkee pelkällä polttoaineella. Ja sellaisesta autosta olen todella kiinnostunut!

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Sähköntuotannon co2-päästöt ovat luokkaa 170 g/kWh. Jos käytät 25 kWh/100 km, autosi co2-päästöt ovat 42.5 g/km. Tuo 25 kWh on myös suurin piirtein se määrä, mitä "nollapäästöinen" raitiovaunu kuluttaa matkustajaa kohden/100 km.
Päästöttömän auton tai raitiovaunun päästöt ovat siis noin 1/3 ... 1/2 normaalin taloudellisen auton päästöistä.
Laskelmien lopputuloksissa on tosin runsaasti hajontaa ja tulokset ovat täysin tapauskohtaisia. Jotain tuollaista kuitenkin, jos ei huomioida valmistuksen aiheuttamia päästöjä vaan ainoastaan käytön aiheuttamat.

Juhani Nurminen

Juurikin noin. Ja koska itselleni tulee pistorasioista vedellä tuotettua sähköä niin päästöt Suomessa ovat kohtuutasolla. Ydinvoima olisi siinä mielessä Suomessa parempi. Mutta nollapäästöistä liikennöintiä ei voi toteuttaa edes "autolla".

Ja kun maailman CO2 (tai NOx) päästöjen osalta kuitenkaan ratkaisevia eivät ole ne yhden kulkuneuvon kulutukset, vaan se mitä liikkumiseen kuluu keskimäärin.
-ja siis: vaikka huomioitaisiin vain käytön aikaisen päästöt. - ?

Ja missä otetaan huomioon metaani? (Kuljettajan ruokavaliossako?)

Toimituksen poiminnat